PRISER
Priserna på hemsidan är bara cirkapriser och inte bindande. Moms (25 %) är inräknad i alla priser. Om momsen ändras, justeras våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för pris- och konstruktionsändringar samt reservation mot tryckfel.
BETALNINGSVILLKOR
Beställning av pergola innebär 20% i handpenning vid order eller enligt offert, resterande vid leverans (mot efterkrav) alternativt förskottsbetalning på hela beloppet. Inbetald handpenning räknas som bekräftelse på beställning.
LEVERANS
OBS! Samtliga leveranstider är approximativa och beräknas från det att ordern är bekräftad (betalningen är registrerad), ej från orderdatum. Lagervaror levereras omgående från vårt lager eller från fabrik. Eftersom vissa av våra produkter är handbyggda kan leveranstider för tex utekök variera.
Normalt är leveranstiden för en pergola 4-6 veckor (beror på säsong). Tid för frakt ut till kund tillkommer samt eventuell inväntan på montage. Leveranstid för pooltak är normalt 5 veckor och kan vara längre under högsäsong.
Vid synliga transportskador ska detta noteras direkt vid mottagandet på fraktsedeln. (Gäller även pallskada).Vid transportskador som inte är direkt synliga vid leverans, måste detta anmälas till transportbolaget eller Poolharmoni Norden AB inom 5 arbetsdagar från leveransdagen.
FRAKTVILLKOR
Fritt på bil till Er adress (garageuppfart) gäller vid fraktfri leverans. Fritt vårt lager vid icke fraktfri leverans.
OBS! Vid leverans av pooltak krävs en kranbil, denna måste bokas direkt av kund eller via hjälp från Poolharmoni.
INSTALLATION/ENTREPRENAD
Poolharmoni Norden AB utför alla monteringar av pergola själva eller via utbildad underentreprenör/åf.
Rekommenderad installatör/entreprenör är ansvarig för att arbetet utförs korrekt. All dialog angående installation/entreprenad skall föras direkt med installatör/entreprenör. Kullapool AB fakturerar kunden för installationsarbete vid totalentreprenad.
Äganderätt vid ej fullbetald produkt
Alla produkter som levereras till kund är i Poolharmonis ägo tills dess att de är fullbetalda enligt slutsumman på offert/orderbekräftelse. Detta gäller även installerade produkter och Poolharmoni är i sin fulla rätt att montera ned och hämta hem installerade produkter som ej är fullbetalda.
RETURER
Vid retur av vara görs ett returavdrag på 30 %. Returfrakt betalas av kund. Returer måste returneras i oskadat originalemballage. Specialbeställningar (ex. liner med specialmått) kan ej returneras.
OBS! returnerade varor skall skickas med företagspaket till Orangeriet, . Vi har ej möjlighet att hämta ut gods som skickats till utlämningsställen.
GARANTIER
Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med säljarens instruktioner, har alla våra produkter två års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen, detta gäller ej delar som byts ut på garanti. Utevision Norden AB (tidigare Poolharmoni Norden AB) har ensamrätt att bedöma om kunden har använt produkten i enlighet med våra skötselanvisningar eller om kunden varit oaktsam och/eller vårdslös.
Garantivillkor
Tack för att du valt att köpa en produkt av oss på Utevision Norden AB (tidigare Poolharmoni Norden AB), nedan benämnt Utevision. Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med säljarens instruktioner har alla våra produkter två års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen. Detta gäller även delar som bytts ut under garantitiden. Variationer kan förekomma beroende på produkt.
Vi lämnar 2 års garanti på våra varor såvida inget annat angetts.
Produkten skall vara använd med gott omdöme och i normal omfattning. Utevision Norden AB (tidigare Poolharmoni Norden AB) har ensamrätt att bedöma om kunden har använt produkten i enlighet med våra skötselanvisningar eller om kunden varit oaktsam och/eller vårdslös.
Eventuella fel och skador skall anmälas omedelbart efter att det upptäckts för att garantin skall gälla och skador som uppkommer pga att kunden inte upptäckt felet under lång tid (mer än en månad) täcks inte av garantin.
Alla garantier är personliga och alla våra garantier gäller endast den första köparen av produkten. Garantier kan aldrig överlåtas till någon annan privatperson eller juridisk person. För att garanti skall gälla måste även den första köparen vara skriven på adressen där produkten är installerad. Inköpskvittot måste uppvisas som inköpsbevis vid garantianspråk och det kan inte överlåtas. Har man inget kvitto på betald faktura i sitt eget namn har man ingen garanti.
Eventuella elfel, tex kortslutning av en elmotor pga översvämning eller andra skäl, täcks inte av garantin. Utevision säljer inte pergolan med elinstallation och tar inget ansvar för elinstallationen. Dvs skador på elektrisk utrustning som uppkommer vid tex kortslutning i elsystemet pga fukt i eldosor, elanslutningar eller liknande täcks inte av garantin och måste betalas av kunden. Kostnader för transport, rivning och montage av produkter som innehåller skadade elmotorer täcks av kunden. Dvs har Poolharmoni sålt en motoriserad sidoscreen (sido-gardin) och elmotorn går sönder pga elfel finns ingen garanti.
Det kan förekomma dropp från lamelltaket eller dräneringsrännor i vissa fall, tex i fogar, vid skyfall och vid väderomslag. Utevision garanterar aldrig en helt vattentät pergola utan dropp.
Villkor vid service- och reparationsärende
Vid beställning av service eller undersökning av en produkt som är skadad undersöker Utevision produkten och bedömer huruvida skadan är garantiservice eller ej. Om ärendet inte bedöms vara ett garantiärende kommer Utevision att fakturera en kostnad för undersökningen av produkten samt transporter och demontering. Utevision kommer även att offerera ett pris för reparationen inklusive framkörningsavgift, milersättning och timkostnad för att reparera produkten och byta ut skadade delar. Om kunden inte accepterar offerten kommer Utevision att fakturera sina kostnader för framkörningsavgift, eventuell demontering hos kund, milersättning, felsökning och nedlagd arbetstid i verkstaden. Vägrar kunden att betala för service så förbehåller sig Utevision att behålla produkten i enlighet med lagen om retentionsrätt tills betalning har erhållits från kunden. Är fakturan inte betald inom 3 månader trots påminnelse äger Utevision rätt att sälja den skadade produkten och behålla den eventuella ersättningen från försäljningen som en liten kompensation för sina kostnader. Skadade produkter kan inte lagras på verkstaden eftersom lager är kostsamt och det inte heller finns utrymme för reparationsobjekt på lagret.
Skötselanvisning Harmonipergolan
Det åligger kunden att sköta underhållet på sin pergola och genomförs inte underhållet kan skador uppkomma på pergolan. Dessa skador täcks aldrig av garantin, tex skador pga översvämning av dräneringsrännorna. Utevision förbehåller sig ensamrätt att bedöma om kunden skött sitt underhåll av pergolan eller ej. Skador som uppkommer pga översvämning av pergolan täcks aldrig av garantin. Översvämning uppkommer pga bristande underhåll av rännor och dräneringsstolpar och det åligger kunden att kontrollera om det finns mycket löv, barr och annan smuts i rännor och dräneringsstolpar. Vid översvämning skall stolparna först rensas med rensborste, rensvajer eller motsvarande i botten av stolpen. Därefter när vattnet har runnit undan skall kunden inspektera stolpen för att se om där finns eventuella löv/barr-proppar och annat skräp som fallit ned i stolpen. Särskilt bör man rengöra rännorna från skräp under höst och vår när träden vissnar och blommar. Detta skräp kan, beroende på mängd och konsistens, dammsugas upp från toppen av stolpen eller så kan man få ut skräpet i nederkant av stolparna genom att sticka in lämpliga rensverktyg.
Konstruktionsgaranti tio år
Harmonipergolan kommer med tio års konstruktionsgaranti. Begreppet konstruktionsgaranti avser att pergolan garanteras för att hålla ihop i minst tio år förutsatt att den är korrekt installerad. Dvs denna garanti täcker enbart hållbarheten på konstruktionen och att den inte kommer att rosta sönder, kollapsa eller motsvarande. Konstruktionsgarantin täcker inga slitdelar, ingen elektronik och inga skador pga bristande underhåll av tex dräneringen eller rengöring av taklamellerna.
SKADESTÅND – ERSÄTTNING
Poolharmoni Norden AB ersätter inte kostnader som uppstår för kund (ex. hantverkare, lastbilar som krockar, markentreprenörer osv.) vid ev. sen leverans, fel i leverans, trasigt gods eller annan orsak av vad slag det än må vara.
Vi rekommenderar att du som kund beställer varorna i god tid innan montering och säkerställer att allt gods är rätt och helt så att inga problem uppstår vid monteringen.
FORCE MAJEUR
Poolharmoni Norden AB ansvarar inte för skador, förseningar eller prisändringar som sker på grund av krig, kortslutningar, eldsvåda, pandemier, valutarestriktioner, terroristattacker, tekniska fel i el-, tele- och dataförbindelser eller fel i leveranser från underleverantörer eller några andra omständigheter som är utom vår kontroll. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som ger befrielse från skadestånd och andra påföljder.